keskiviikko 4. kesäkuuta 2008

Hämpin parkki rakennetaan Hämeenkadun alle

Tampereen keskustan alle rakennetaan siis jättimäinen pysäköintihalli, mistä esimerkiksi Helsingin Sanomat uutisoi tänään. Suunnitelma on tosiaan hyväksytty Tampereen kaupunginvaltuustossa. Samalla hyväksyttiin vihreiden esittämä ponsi, jonka mukaan Hämeenkadun ja sen ympäristön maanpäällisten pysäköintipaikkojen vähentämistä selvitetään.

No, selvittäminen on tietysti hyvä asia, paljon parempi olisi ollut maanpäällisten pysäköintipaikkojen vähentämispäätös. Helsingin Sanomien mukaan kylläkin "keskustassa on kova pula autopaikoista ja jo olemassa oleviin pysäköintihalleihin ja -laitoksiin olisi enemmän tulijoita kuin on paikkoja". Pysäköintipaikoissa, keskusta-autoilussa ja pysäköintiluolissa on kuitenkin puoli, jota uutisessa ei mainittu, ja jota ällistyttävän monen näyttää olevan vaikea käsittää.

Olin seuraamassa tänä keväänä Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan ympäristöpäivien paneelikeskustelua Tampereen joukkoliikenteestä. Siellä entinen Tampereen asemakaava-arkkitehti Mikko Järvi kertoi perinpohjaisessa alustuksessaan, kuinka toimivalla joukkoliikenteellä saadaan ihmiset yhtä nopeasti keskustaan kuin yksityisautoilla. Lisäksi joukkoliikenteessa on, sivu mennen sanottuna, se hyvä puoli, että näin saadaan keskustaan _enemmän_ ihmisiä samassa ajassa.

Joukkoliikennettä Tampereella pitää edelleen kehittää monipuolistamalla vuoroja ja tihentämällä vuorovälejä, jotta nykyistä useampi voi käyttää mahdollisimman toimivasti muun muassa bussia. Sen lisäksi, että ihmisten viihtyminen keskustassa paranisi keskustan saaman suosion kautta, vähentäisi toimiva joukkoliikenne autoilun määrää keskusta-alueella, mikä myös parantaisi viihtyisyyttä.

Kun pysäköintihalli Hämeenkadun alle nyt rakennetaan, pitää maanpäällisiä pysäköintipaikkoja ehdottamasti vähentää radikaalisti. Tämä on kaikkien etu ja yksi teko keskustan viihtyisyyden lisäämiseksi.

Ei kommentteja: