torstai 20. tammikuuta 2011

Onko aika rahaa? Ei.

Hakemalla sanaa "aikapankki" löytää netistä useampia osumia ihan Suomestakin. MTV3 ilmoittaa aikapankkeja olevan ainakin Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa. Parhaimman käsityksen saa Stadin aikapankista, jolla on kohtuulliset sivutkin.

Ajatus kuulostaa hyvältä. Rahan sijaan vaihdetaan tunnin työpanosta, jota kutsutaan toviksi. Kaikkien työpanos on myös saman hintainen: tunti lastenhoitoa on yhtä arvokasta kuin tunti siivoamista. Aikapankin puolesta puhuu myös se, että siihen voi osallistua myös sellaiset henkilöt, joiden työpanos ei byrokratian tai korkeiden rajakustannusten takia päädy työmarkkinoille. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi osa työttömistä, jotkut eläkeläiset tai vaikkapa tulorajat kohdanneet opiskelijat.

Mikä asiassa sitten mättää? Itseäni asiassa kaihertaa oikeastaan kaksi asiaa: taloustieteeseen perustuvat tekniset ja moraaliin liittyvät periaatteelliset ongelmat.

Teknisestä tehottomuudesta on kirjoittanut aikanaan Joan ja Richard Sweeney artikkelissa "Monetary Theory and the Great Capitol Hill Baby-Sitting Co-op Crisis" johon Paul Krugman viittaa Slaten kirjoituksessaan. Aikapankin tyylisissä ratkaisuissahan ainakin alkuun tovien määrä on vakio, ja lisääntyy ainoastaan uusien jäsenten tuodessa uusia toveja markkinoiden käytettäväksi. Kuten Slaten artikkelista ilmenee, ainakin seteliperusteisessa aikapankissa tulevia palvelukssia säästävät yksiköt alkavat hamstarata aikakuponkeja, jolloin niiden määrä kierrossa pienenee. Nykyisissä aikapankeissa tämä tarkoittaa vastaavasti tilannetta, jossa laskelmoivien ihmisten tilit pullistelevat toveja ja paljon palveluita käyttäneiden tilit alkavat olla velkaisia. Tämä voi johtaa periaatteessa kahteen tilanteeseen:

1) Paljon toveja velkaa olevat yksiköt lähtevät kävelemään koska eivät halua tehdä pelkästään työtä päästäkseen tasapainoon. Toveja hamstranneet pariskunnat eivät voi olettaa saavansa kaikilla toveilla työpanosta vastineeksi, jolloin liikkeellä olevan rahan määrä on liian suuri työn tarjontaan nähden. (Vastaava tilanne muuten kaatoi Neuvostoliiton jos Mauno Koiviston muistelmia on uskominen)

2) Ennen joukkopakoa ryhdytään toimenpiteisiin, jotta toveja hamstranneet ihmiset uskaltaisivat taas kuluttaa aikaa. Pelkonahan tässä on se, että paljon velkaa olevat ihmiset jäävät hengailemaan, mutta eivät halua tarjota työtään (koska palkkiota ei ole näköpiirissä), jolloin tovirikkaat toverit pitävät toveistaan yhä hanakammin kiinni. Hieman Sweeneytä & Sweeneytä laajentaen vaihtoehtoina on seuraavasti:

1) Rankaiseminen - pakotetaan toviylijäämäisiä käyttämään tovejaan suoraan yhteisön säännöillä. Jokainen voi miettiä miten innokas olisi kuluttamaan palveluita vain sääntöjen pakosta.
2) Ajallisuusverotus - vähän vastaava tilanne, jonka esitti lounaskeskustelussa Touko. Kovasti aikavarallisia pariskunnilta voidaan ottaa ylijäämää (vaikkapa osuus yli 5 tovin ylittämästä tovimäärästä) ja jakaa se perusaikana (vrt. perustulo) kaikille yheisön jäsenille. Tämä johtaisi siis sisäiseen tulonjakoon, jossa myös voitaisiin kysyä miksi lähtökohtaisesti solidaarisuuteen perustuvassa järjestelmässä tällaisia tarvittaisiin, ellei kyseessä ole nyt ihan selkeä valuvika.
3) Keskuspankkitoiminta - Krugmanin suositus, jossa toveja tehdään maailmaan, jotta vältytään kysynnän lamaantumiseen perustuvalta lamalta, samallahan myös hamstraajien säästöt menettävät arvoaan ja vähentävät motivaatiota tällaiseen toimintaan.. En ymmärrä miksi tähän ei viitata missään aikapankkien usein kysytyissä kysymyksissä. Tuntuu kuin noiden perustajat eivät olisi lukeneet kansantaloustiedettä yhtään sen enempää kuin tällainen maalaisdiplomi-insinööri.

Stadin aikapankkiin liittyy näiden lisäksi vielä ainakin esittelyn perusteella eräs ongelma. Esittelykuvassa viitataan siihen, kuinka "Leo vie Annan, Pedron ja Irjan sieniretkelle". Oletan, että Leo saa tässä yhteydessä kolme tovia, siinä missä Anna, Pedro ja Irja menettävät yhden. Leon tuottavuus on siis kolminkertainen verrattuna Haravoija-Annaan tai Kaitsija-Irjaan. Ei ole epäilystäkään, että jos aikapankit saavat suuremmat käyttäjämäärät, tuottavuudeltaan erilaiset yksilöt löytävät keinonsa hyödyntää parempaa tuottavuuttaan. Tämä puolestaan edellyttää ehkä sekä ylläkuvattuja keskuspankki- ja verotustoimintoja, jotta toiminta myös muille kuin tuottavuudeltaan ylivertaisille Sieniretki-Leoille on mielekästä.

Periaatteellisella tasolla asiassa mietityttää ennen kaikkea se, että noinkaan yksinkertainen asia ei näytä toimivan ilman säätelyä, ainakaan kaveripiiriä laajemmasa mitassa. Samalla säätely näyttää tavallisen yhteiskunnan tapaan ajavan siihen, että tuottavat yksilöt rahoittavat vajaatuottoisten mukanaoloa järjestelmässä. Tämä on yleisesti hyväksytty periaate yhteiskunnassa, mutta ei oikein sovellu aikapankin ajatukseen "jossa kaikkien aika ja työpanos on yhtä arvokasta". Tätä tilannetta aikapankki ei poista.

Samalla voisi kysyä, miksi tällaiset jutut pitäisi ylipäätään järjestää talousjärjestelmästä erillään? Kaveripiirissä voidaan muuttaa talouksia ilman järjestelmää ja kirjanpitoakin.

Aikapankin tyyppinen solidaarisuuden institutionalisointi voi jopa syrjäyttää vajatuottoisten työpanosta, kun koulutetut ja työssäkäyvät ihmiset alkavat preferenssiensä mukaan hanttihommailemaan toistensa nurkissa. Jos halutaan puuhastella yhteistoiminnallisesti, tehokkaampaa olisi palkata vaikkapa vajaatyökykyinen kaveripiirin kotitöihin. Syrjäytyminen estyisi tehokkaammin, maksettaisiin verot ja kaiken kaikkiaan tuottavuus olisi paremmin kohdallaan.

Yhden asian aikapankki todistaa kirkkaasti: jopa aikapankkien virittelijät uskovat syvällä sisimmässään markkinatalouden toimivan tehokkaasti, ja jopa niin hyvin että se halutaan solidaarisuuden nimessä toisintaa ilman niitä mekanismeja, jotka on aikojen saatossa kehitetty suojelemaan talousjärjestelmää itseltään.

20 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Itseäni mietityttää se, että tuollainen järjestelmähän tuntuu itseasiassa veronkierrolta.

Kuka ihme haluaisin sinne siniretkelle, jos siitä pitäisi maksaa markkinahintainen hinta? Aika harva.

Yksi syy tähän ovat suhteellisen korkeat verot muussa yhteiskunnassa.

Jos minä perustan firman ja otan sinne tyyppejä töihin tovipalkalla, epäilen, että motiiveja alkaisi muutamakin ihminen epäillä. Jos työntekijät saisivat toveilleen vastinetta muusta tovitaloudesta, tämä voisi kai olla jollekulle järjestelmän sisällä tyydyttävä ratkaisu. Ei kuitenkaan välttämättä huvittaisi Mattia, jolla olisi minun alani firma ihan eurotalouden piirissä, koska hänen verotaakkansa olisi korkeampi kuin minun 0 %.

Juho kirjoitti...

Oliskohan tovitaloudessa toimiva firma veronkiertäjällekään houkutteleva vaihtoehto? Tai mietin vaan että miten se firma maksaa palkat maksettua, tai oikeastaan palkanmaksun jälkeen pakkasella olevan tovitilinsä takaisin tasapainoon?

Jaakko Stenhäll kirjoitti...

Niin, siis valtaosa houkutuksestahan perustuu nimenomaan verokiilan (verot + sotumaksut) poistumiseen. Toisaalta sen epäkohdan osoittamisessa on homman arvokin osittain, jota me vanhat perustulonajajat yritetään ratkaista systeemitasolla. :)

Touko Apajalahti kirjoitti...

Toisaalta houkutus kyllä perustuu myös ihan sen hinnankin poistumiseen. Tässä omaa joutoaikaa voi vaihtaa palveluun, muutenhan pitäisi tehdä ylitöitä, jolla maksaisi palvelun. Eli joku siis mieluummin tekee jotain muuta osaamaansa vastineeksi kuin että tekisi tunnin verran enemmän töitä töissään.

Anonyymi kirjoitti...

Turun Aikapankista Aki Airomaa hei. Puhuitte talous"tieteistä", huomauttaisin ettei ekonomialla ole mitään tekemistä tieteiden kanssa. Totuudenmukaisempi termi olisi talous"uskonnot".

Juttunne oli muutenkin melko fiktiivinen eikä se kestä tieteellistä eikä edes ekonomista tarkastelua.

Miksi hyökkäätte demokraattisia talousjärjestelmiä vastaan, puhukaa oikeista globaaleista ekonomian ongelmista kuten teknologisesta työttömyydestä vai onko termi ammattipoliitikoille vieras?

Jaakko Stenhäll kirjoitti...

Aki,

melkein nyt pyytäisin kertomaan, miltä osin tekstissä on puutteita tai väärintulkintoja. Miten aikapankit hoitavat nuo tovitalouteen liittyvät ongelmat, jos keskuspankkia ei ole käytössä?

Uskon kyllä, että pienessä mittakaavassa ongelmat eivät ehkä tule kovin nopeasti esiin, mutta tässäkin kiinnostaa tilanne aikapankkien laajentuessa. Vai onko tämä edes tavoite?

Iikka Lovio kirjoitti...

Hei! Luin suurella mielenkiinnolla tekstisi. Olen käyttänyt viimeisen vuoden saman asian pohtimiseen ja siitä puhumiseen eriyhteyksissä. Olen tehnyt sosiaalipolitiikan graduni ko. aiheesta ja tutkinut myös kohdetta, josta kirjoitat.

Pahoittelut pitkästä kommentista jo tässä vaiheessa. :)

Teet sikäli ymmärrettäviä ja loogisia johtopäätöksiä, kun ottaa huomioon, että vertaan tovien vaihtoa rahavaihtoon. Tästä myös johtunee, se miksi tämä tuntuu niin mahdottomalta. Jätät tarkastelun ulkopuolelle osan taloustiedettä ja kokonaan tarkastelun ulkopuolelle vaihdon muut muodot, kuten lahjan vaihdon (vrt. Marcel Mauss & Karl Polanyi).

Nostat esiin myös ongelmia, joihin monet aikapankit ympärimaailmaa ovat kehittäneet itselleen toimivia ratkaisuja. Esim. Tuo sieniretki esimerkki on looginen johtopäätös. Monissa englantilaisissa aikapankeissa tuo on ratkaistu yhteisötilin avulla: 1 pitää tunnin 5 hengelle ranskankielen opetusta. 5 maksaa yhteisötilille ja sieltä kompensoidaan palvelun antajalle 1. aikapiste. Yhteisö on itse sopinut tämän ja on asian kanssa fine, ei pitäisi olla ongelma sen ulkopuolisille jäsenille?

Mielenkiintoista, että vedät vertailun koko talousjärjestelmään ja Neuvostoliittoon asti. Totta kai tämä on monella tapaa markkinatalouteen verrattuna "kökköä". MUTTA, pitää muistaa, etteivät markkinat ohjaile kaikkea talouskommunikaatiota, (vrt. perhe ja muut yhteisöt).

Aikapankin voisi nähdä yhteisön (esim. asuinalue/naapurusto) kanssakäymisen mittarina. Silloin toveja käytetään toisenlaiseen vaihtoon kuin rahaa. Kun vaihdetaan palvelua aikapisteillä, vaihdetaan myös "yhdessä oloa", koska aikapisteitä ei voi käyttää kuin yhteisön sisällä. Tällöin aikapisteet voivat myös toimia rahaa tehokkaammin, koska yhteisön jäsenet eivät halua peria toisiltaa "naapuriavusta" rahaa. Onko täysin vierasta?

Aikapisteet (tovit) tehostavat naapuriapusuhteita, koska ne pienentävät kiitollisuuden velkaa, joka muuten estäisi ihmisiä toimimasta yhdessä, koska neuvottelematon (lahjaperustainen) vaihto naapuriavussa tuottaa osapuolille kiusallisen tunteen.

Eli kysymys on pikemminkin siitä, mikä saa ihmiset lahjasuhteisiin, joissa toista ihmistä ei lähestytä ns. eriytyneen työnjaon roolin edustajana(vrt. alepan kassa).

Tomivat ja aktiiviset aikapankit (ulkomaisten esimerkkien ja oman tutkimukseni perusteella) rakentuvat tavalla tai "luonnollisen" yhteisön ympärille, ja tätä kautta ne saattavat laajentaa ja tiivistää yhteisöä. Ne eivät näytä toimivan rahatalouden laajuudessa anonyymin vaihdon välineenä. (vrt. Durkheimin työnjako-teos).

Nyt en tiedä muistanko oikein, että mahdoitko puhua myös syrjäytymisestä ja siitä, kuinka tämä saattaisi lisätä sitä. Tässäkin mielessä näkökulma on hieman vajaa. A) ap:t maailmalla (30v) eivät näytä vähentävän työpaikkoja (vrt. pitkästi edellä) B) Matti Kortteisen ja Hannu tuomikosken tutkimus pitkäaikaistyöttömien selviytymisestä (1994) osoitti, että selviytymisen kannalta oli keskeisintä sitoutua juuri tämän kaltaiseen lahjaperustaiseen vaihtoon rahavaihdon rinnalla.

Tähän veropetoskeskusteluun vielä. Käsittääkseni veronkierron tarkoitus on saada itselle enemmän rahaa(?). Miksi kiertää veroja siten, että on kokonaan tienaamatta rahaa? Vielä sellaisella vaihdonvälineellä,jolla ei voi ostaa mitään kaupasta, tai mikä ei käy bahamalla, eikä anna arvoa korkealle tuottavuudelle tai erikoistumiselle yms - vaan pikemminkin sellaiselle kyläyhteisöllisyydelle... ?

Tässä on muuten hauskaa koko hommassa, että aikapankin on keksinyt Yhdysvaltalainen Oikeus- ja taloustieteen professori Edgar Cahn.

Tässä pari videota

Rushey Green Time Bank, Lontoo, toimii terveyskeskuksen yhteydessä. Palkittu monilla kaupungin palkinnoilla.

http://www.youtube.com/watch?v=Q_nW__d0Yr4


Edgar Cahniin puhe TEXssä "ydintaloudesta"

http://www.youtube.com/watch?v=COn7Fc5ZurQ&playnext=1&list=PL5DE712678A75E469

Jaakko Stenhäll kirjoitti...

Hei Iikka,

tuossa on ihan hyviä pointteja, ja jonkinlaisena taustaolettamuksena mulla on ollutkin että aikapankeissa ei oteta tuota markkinataloutta niin verisesti. Vaan että taustalla voi olla noita yhteisöllisempiä muotoja.

Tätähän voisi lähestyä vaikka Weberin yhteisö- ja yhteiskuntakäsitteiden pohjalta, ja todeta noiden olevan lähempänä yhteisöä, johon päädytkin.

Mua vaan häiritsee se, että edelleenkin on oletettavaa että nuo aikapankit eivät pysty sinällään laajenemaan kauemmas kuin mitä ihmisten solidaarisuus riittää, ja tietty tehottomuus sallitaan.

Poliittisena ja yhteiskunnallisen muutoksen keinona se on siis verrattain huono, mutta varmaan ihan kivaa puuhaa. Ja antaa merkitystä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta heille jotka eivät muuten pysty osallistumaan.

Mielekkäämpää musta olisikin siis raivata esteitä työnteolle ja markkinoihin osallistumiselle (ilmeisistä tehokkuushyödyistä johtuen), ennemmin kuin promota vaihtoehtomarkkinoita syrjäytyneille.

Iikka Lovio kirjoitti...

"Mielekkäämpää musta olisikin siis raivata esteitä työnteolle ja markkinoihin osallistumiselle (ilmeisistä tehokkuushyödyistä johtuen), ennemmin kuin promota vaihtoehtomarkkinoita syrjäytyneille."

Toki tuo on tärkeää. Eli ymmärrän. Mutta, miksi tehdä niin vahva kahtiajako? Varsinkin, kun kaikki aikapankkeja käsitelleet akateemiset tutkimukset huutavat yhteen ääneen, että aikapankit ovat lisänneet käyttäjien sosiaalistapääomaa - mikä on puolestaan yhteydessä markkioilla pärjäämiseen (ks. esim. Putnam).

Eihän tämän kaltainen toiminta, jos se jossain onnistuu, voi mitenkään asettaa esteitä markkinoille osallistumiselle. Saatikka esteitä esteiden raivaamiselle, päinvastoin. Oikeasti.

Mielestäni kyse on pitkälti sama kuin se, että onko isovanhempien tarjoama lapsenlapsien hoitaminen markkinoilta pois?

Sen verran mitä olen tutkimuksia lukenut Aikapankkia ei voi kellekkään "tuputtaa". Ainakaan näin: "hei "syrjäytynyt", tossa on aikapankki, mene ja vaihda." Syrjäytyminen on muutakin, kuin palkkatyöstä syrjäytymistä - katso ihmeessä nämä tarinat jos et usko:

http://www.rgtb.org.uk/members.html

Aikapankki on mielestäni saanut vähän turhan "vaihtoehtomeiningin" leiman, kun se loppujen lopuksi lisää sellaista toimintaa, joka on kaikille normaalia jossain yhteisöllisyyden muodossa (perhe). Vaihtoehtoista on se, jos näihin siteisiin perustuvaa vaihtoa ei ole lainkaan elämässä. Sellaisen puute usein heijastuu myös markkinoilla pärjäämättömyyteen!

Tokka kai ap:t ovat tehottomia yhteiskunnallisen muutoksen ajajia, jos niille lataa sellaisen odotuksen. Että niiden pitäisi muuttaa koko yhteiskuntajärjestelmä. Vähän kohtuutta.:) Omassa sarjassan niille voi olla merkittävä yhteiskunnallinen tilauksensa. Eihän sokeiden opaskoiristakaan ole näkeville suurta hupia - mutta...

Yhteiskunnalliset muutokset koostuvat pienista asioista, jotka ovat usein paikallisella tasolla suuria, jolloin niistä tulee paikallisille yksilöille vielä suurempia. (Vrt. talon huono jätehuolto - kerrostalon rottaongelma = helvetinmoinen ongelma asukkaille).

Tässä alla taas yksi sentimentaalinen video yhdestä amerikkalaisesta aikapanista (muiden joukossa). Se ei ole poistanut koko amerikan rikollisuutta, mutta tarjonnut monele yksilölle paremman elämän. Paikallisella tasolla vaikuttanut nuorten rikoksen uusijoiden määrään. Miten tämä vaikuttaa näiden markkinoille kiinnittymiseen?

http://www.youtube.com/watch?v=Hqp8MzJzm4M


Ei tämmösestä kannata kenenkään ruveta häiriintymään - vaikka ei rupeasi näiden puolesta kiihkoilemaankaan. Sympaattista puuhaa :)

Anonyymi kirjoitti...

minusta tämä haiskahtaa työtävieroksuvien sosiaalieduilla elävien narkkareiden huuhailulta

Anonyymi kirjoitti...

Onko tämä keksitty Niuvaniemen mielisairaalassa tai kouluttamattomien narkkareiden pakkohoitolaitoksessa kysyy koulutettu kauppatieteiden maisteri

Anonyymi kirjoitti...

Minulle jäi epäselväksi, miksi joku haluaisi hamstrata toveja itselleen? Mitä hän siitä hyötyy? Jos hän on nähnyt vaivaa tovien keräämiseen (itse tehnyt palveluksia toisille), miksi ihmeessä hän ei haluaisi käyttää omia tovejaan omaksi hyödykseen?

Tuo oli aika vahva oletus alkuperäisessä blogitekstissä. En ymmärrä ko. oletukselle annettua painoarvoa.

T. Maria -- ei minkään aikapankin jäsen

Unknown kirjoitti...

Maria: Ongelmia muotoutuu, kun kysyntä toveille vaihtelee. Esimerkiksi Krugmanin tykkäämässä artikkelissa kerrotaan vauvojen hoitoa tarjonneesta porukasta, jossa vaihdettiin saatiin "toveja" vauvojen vahtimista vasten. Ongelmaa syntyi tuossa, kun ihmiset alkoivat hamstrata "toveja" erityisiä päiviä varten, jolloin kaikki muutkin haluaisivat olla liikenteessä (mieti jotain juhlapäiviä). Nyt kuitenkaan kukaan ei voi tienata "toveja", jos muut hamstraavat ja tämä edelleen vahvistaa ihmisten halua hamstrata.

Samanlaiset mekanismit lienevät mahdollisia tovien markkinoilla, jos kysynnässä on mitään vaihtelua, mikä tuntuu melko todennäköiseltä.

Anonyymi kirjoitti...

Mutta eihän tovien määrä ole vakio eikä säännelty? Se on sitten eri asia, ettei juhlapäivänä ehkä saa mistään ketään, joka haluaisi ansaita toveja juuri sellaisena päivänä (= tarjota palveluksiaan). Mutta jos jollakulla on toveja vaikka +50 kasassa, eihän se estä muita ansaitsemasta toveja itselleen.
Maria

Iikka Lovio kirjoitti...

Tuossa oltiin asian ytimessä. Niinkuin myös Blogin otsikossakin, tovit eivät ole samassa mielessä rahaa, kuin sen nyt ymmärrämme.
Toveja ei voi pantata, sillä jokainen hetki on mahdollisuus luoda uusi tovi. Jos vaihdanta nuupahtaa, sille on jokin muu syy, kuin vaihdon välineen loppuminen. Esim. tutkimani henkilöt lakkasivat vaihtamasta lastenhoitoa, koska lapset menivät päiväkotiin. Ei siksi, että tovit olisivat loppuneet.

Unknown kirjoitti...

http://bookmooch.com/files/buckman_ca/babysitter_crisis.pdf <- Alkuperäinen tutkimus aiheesta. Oppitunnit ehkä oikeasti ovat muualla kuin itse tarinassa, mutta tarina on kuitenkin mielenkiintoinen!

Touko Apajalahti kirjoitti...

Eli saako siis toveja tyhjästä tekemällä palveluksen, ilman, että sen vastaanottajalla on maksaa tovia?

Iikka Lovio kirjoitti...

"Saako tovin tyhjästä?" Vastaanottajalla on aina se tovi. Ellei ole mennyt yhteisön sopiman miinusrajan yli – mikäli rajasta on ylipäätään sovittu.

Saldo alussa:

Antti: 0
Mummo: 0
Martta: 0


Kellään ei ole toveja, ihmiset eivät voi vaihtaa?

1. vaihto "Antti" haravoi naapurin "mummon" pihan 1h:

Antti +1 tovia
Mummo -1 tovia

2. vaihto "Mummo" hoitaa "Martan" lasta 3 tuntia:

Mummo: +2
Martta -3

Pointti: Tovit syntyvät niissä mahdollisissa tilanteissa, joissa ihmisillä on aikaa toisilleen. NE ovat muistijälkiä tapahtuneesta vastavuoroisesta toiminnasta ihmisten välillä.

Iikka Lovio kirjoitti...

Kentin yliopistossa taloustieteilijä ovat onnistuneet kvantifioimaan ammattimaisesti johdettujen aikapankkien tuottavuutta.

"The results of our modelling suggest that the cost per time bank member would average less
than £450 per year, but that the value of these economic consequences could exceed £1300
per member."

Artikkeli löytyy täältä: www.pssru.ac.uk/pdf/dp2772.pdf

Anonyymi kirjoitti...

Nämä kaikki kuullostaa näennäisviisaiden nuppinsa mömmöillä sekoittaneiden höpinöiltä. Menkää palkkatöihin.