Kannanotto: Rakennussuojelu
Tampereen surullisen kuuluisa historia vanhojen
rakennustemme säilyttämisen vähättelystä toistaa jälleen itseään jos
suunnitelma Tavara-aseman purkamisesta toteutuu.
Moni tamperelainen muistaa kuinka täpärällä oli Kauppahallin
virastotalon pelastuminen purku-uhan alta elokuussa 1981. Tuolloin
parinkymmenen nuoren aktivistin joukko paisui parinsadan suojelijan
kansanliikkeeksi ja adresseihin kerättiin jopa 17 000 nimeä. Tapaus jätti
jäljen historian kirjoihin ja varmasti jokainen kauppahallissa asioiva kiittää
suojelijoita ja aktivistien määrätietoisuudesta nyt.
Muuan vanha Tavara-asema sijaitsee uuden Scandic-hotellin
kupeessa Tammelan puolella rataa. Tänä päivänä se on vaatimaton ja siipeensä
saaneen näköinen. Siksikö enemmistön päättäjistä on niin vaikea nähdä sen
todellista arvoa? Nimittäin arvokas se on.
Asemarakennus on näet suomalaisen arkkitehdin, Bruno
Ferdinand Granholmin (14. toukokuuta 1857 – 29. syyskuuta 1930) aikaansaannos,
joka toimi vuosina 1892–1926 Rautatiehallituksen pääarkkitehtina. Hän on
suunnitellut satoja rakennuksia Suomessa, muun muassa Helsingin ja Tampereen
makasiinit. Tekee pahaa todeta että näistä suurinosa on purettu.
Nyt 106 vuotta myöhemmin kansallisromantiikasta ei paljoa
ole jäljellä koska rakennukset ovat olleet oman onnensa nojassa ja aika on
tehnyt sen mitä meille kaikille. Se on kaikkea muuta kuin syy pistää yksikään
rakennuksista matalaksi. On sanomattakin selvää että Tavara-asema, Morkku ja
Lompanlinna pitävät sisällään merkittävän osan kaupungin historiaa.
Tavara-asema juurtuu lähtemättömästi toisen maailmansodan
alkujuurille. Rakennuksessa mm. säilytettiin sisällisodan aikaan punavankeja.
Todisteet historian juuriltä näkee
aaltopeltiseinien luodinrei´istä, jotka ovat syntyneet vuoden 1918
taistelujen yhteydessä.
Yli 40 vuotta sitten perustettiin yhdistys suojelemaan
virastotaloa: Pirkanmaan perinnepoliittinen yhdistys eli Pirperpol. Facebookissa
syntyneen kansanliikkeen perusteella vastaavaa liikehdintää on näkyvissä
Tavara-aseman puolesta. Ryhmässä on yli 800 jäsentä ja määrä nousee.
Puolustajat ovat määrätietoisia syystäkin ja jopa purkamisen puolesta
äänestäneiden lautakunnan jäsenten suunnalta on kehoitettu vasta-argumenttien
ja mielipiteiden esittämiseen kaavan tullessa kommentointiin.
Rakennussuojelun menestyksellinen hoitaminen vaatii
aktiivisen julkisen keskustelun ja yleisen mielipiteen herättämisen lisäksi
puuttumista asiaan pitkäjänteisesti. Otollisin vaihe on usein asemakaavan
laatiminen, mikä merkitsee, että kaavojen nähtävillä oloa tulisi seurata
säännöllisesti.
MIKSI SITTEN SUOJELLA TALOVANHUKSIA?
Jokainen vanha rakennus ja ympäristö on uniikki yksilö tai
kokonaisuus. Säilyttämistä puoltavat kolme arvoluokkaa, joihin on syytä
kiinnittää huomiota erikseen, jottei mikään osa-alue unohtuisi.
Rakennussuojelukiistassa on esitettävä, miksi jokin rakennus, miljöö tmv. halutaan säilyttää.
Jokaisesta arvosta on selvittävä, ovatko ne paikkakunnan
näkökulmasta tärkeitä tai mahdollisesti valtakunnallisestikin merkittäviä.
Käyttöarvot
Tavara-aseman tapauksessa on päättäjien taholta
kyseenalaistettu löytyykö todellista käyttöä rakennukselle, joka puristuu tien
ja ratapihan väliin. Paitsi ettei virkamiesten harteilla tarvitse olla valta päättää
käyttötarkoitusta, löytyy lukemattomia ideoita ihan tavallisilta
kuolevaisiltakin: Tammelan kauppahalli ravintoloineen ja terasseineen, Työväenmuseo
Werstaan tyylinen näyttely- ja myyntitila, bändikämpät, muuntojoustava luova
tila jossa eri asiantuntijaorganisaatiot voivat järjestää työpajoja…Tosiasiassa
Tavara-asema sijaitsee ehkä kaupungin otollisimmalla paikalla.
Maantieteellisesti keskellä, esimerkiksi nopeat yhteydet Jyväskylään, Poriin,
Turkuun ja Helsinkiin ja ohikulkumatkojen solmupaikassa. Tamperelaisille taas
keskustaa lähempänä kokoajan kasvavaa Tammelaa ja Kalevaa sekä yliopistoa ja
Hämeenkadun itäpäätä.
”Jos on osoitettavissa, että vanha rakennus on edelleen
käyttökelpoinen joko alkuperäisessä tarkoituksessaan tai jossakin uudessa
tehtävässä, se on vahva suojelua puoltava argumentti. On tuhlausta hävittää
tarpeellinen rakennus.”
Historialliset arvot
Tavara-aseman historiallisesta ja
Jos kohde on rakennettu johonkin erityiseen tehtävään, jos
sen mukana säilyy muisto jonkun henkilön, yhteisön, paikkakunnan tai peräti
valtakunnan historian kannalta merkittävästä asiasta, voidaan korostaa kohteen
historiallisia arvoja. ”Jokainen rakennus on aina paras näköismuotokuva siitä
asiasta, jota palvelemaan se on rakennettu”.
Tavara-asemaan Morkun ja Lompanlinnan kanssa kulminoituu
todellisen tamperelaisen työn arvostus. Rautatielaitos osoitti korkeaa statusta
tarjoamallaan työntekijöilleen työsuhdeasunnot, terveyspalvelut ja
mahdollisuuden viettää vapaa-aikaa seuratalolla kulttuurin ja viihteen parissa;
tanssittiin, musisoitiin ja käytössä oli kirjasto.
”Vanhassa ympäristössä ja rakennuksessa on usein monia
rakennusvaiheita, jotka jokainen kertovat omasta historiallisesta
syntyhetkestään. Historiallisissa ympäristökokonaisuuksissa tällainen on jopa
tavallisempaa kuin se, että kaikki arvokkuus olisi kotoisin yhdeltä
ajanjaksolta. Tällöin on syytä korostaa kohteen kerrostuneisuutta.”
"yksi tiilistä tehty varasto puretaan, koska se on
tiellä ja siitä on haittaa ihmisille, heidän turvallisuudelleen ja
liikenteelle"
”Ei tuosta ole yli 100
vuoteen mitään haittaa ollut kenellekään, vaan autoilijoiden ja autoillaan
ajavien päättäjien röyhkeä asenne tuhoaa viimeisenkin vanhan kivitalon
itäisestä keskustasta. Kerrassaan pöyristyttävää, kun tiedetään kuinka paljon
Tampereen historiaa on lanattu autojen ja laatikkotalojen tieltä pois. Hävetkää
päättäjät!
Mikä tällainen
kaupunki oikein on, joka ei arvosta edes omaa historiaansa? Täysi nolla.”(anonyymikirjoittaja
Tamperelaisen nettisivuilla)
Esteettiset arvot eli
kauneusarvot
Näkemykseni ja raaka totuus on että nykyään ei osata
Suomessa rakentaa kaunista. Ei sitten millään. Lisäksi tunnelma vanhoissa
rakennuksissa on veitsellä leikattavissa; sitä ei pysty jälleenluoda uudelleen.
Jollet tiedä mistä puhun, käy Telakalla nauttimassa lasillinen.
Eri aikakaudet rakentavat sitä minkä kulloinkin kokevat
esteettiseksi. Tämä voi johtaa ongelmallisiin suojelukiistoihin jos myöhempi
sukupolvi kokee rumaksi edellisen ikäpolven rakennusihanteen. Nykyään,
kauneuskysymykset kytkeytyvät nopealla sykkeellä kaupallisuuteen, joka korostaa
vanhan aikakauden säilyttämisen tärkeyttä. Vaatimattomatkin aikansa mestareiden
aikaansaannokset on syytä muistaa ja perustella arvoa sillä kokonaisuudella,
jonka osia ne viime kädessä ovat.
Kaikissa rakennussuojelua puoltavissa perusteluissa on
korostettava sitä, että myöhemmin tehty kopio ei koskaan korvaa alkuperäistä.
Rakennustaiteessa kaikki arvot on rakennusvaiheessa kiinteästi sidottu niihin
materiaaleihin ja siihen tekniikkaan, joilla rakennus alunperin on pystytetty.
Aitous on arvo, jota ei voida liikaa korostaa. Kopiot ovat vain korvikkeita,
lavasteita tai kulisseja, tehtiinpä ne kuinka somasti tahansa.
”Historia ja tunnelma
kuolee tavara-aseman tuhoamisen takia. Lisäksi matalaa ja helkutin rumaa
laatikkoa näyttää taas tulevan. Ihan kuin jostain tulitikuista kasattu nuo
talot.
Mikä ihme siinä on,
että nykyarkkitehdit ovat täysiä nollia? Voi kun saataisiin jostain uusi
Strömmer, Lönn tai Federley tekemään sitä arkkitehtuuria mitä ihmiset kaipaa.
Mitä tuollaisen
laatikkotalon suunnittelu vaatii? Ei mitään muuta kuin suoria viivoja ja
Autocadin.
Katuun koukkaus, jotta
tavara-asema säilyy ja talot täysin uusiksi! Nyt uudella YLA:lla on paikka
panna jauhot kelvottomien suunnittelijoiden kurkkuun.” (anonyymi
kirjoittaja Tamperelaisen nettisivuilla.)
Tamperelainen uutisoi vain hetki sitten kaupungin voittaneen
vuoden pyöräilykunta 2013 –tittelin. Asia herätti hämmennystä ja huvitusta.
Ovathan pyöräilijät liikenteenkäyttäjien pohjasakkaa. Vuosituhannen vaihtumisen
jälkeen pyöräily Tampereella on kuitenkin lisääntynyt yli 50 %lla ja pyöräilyn
infraa on kehitetty merkittävillä panostuksilla. Pyöräteitä ja –parkkeja on
lisätty autoilun tieltä.
” Tampere ei aio palkinnon saatuaankaan jäädä lepäämään
laakereilleen tässä asiassa. Uusi pormestariohjelma linjaa, että tavoittelemme
viiden prosenttityksikön kasvua joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen
kulkutapaosuuteen.” Kertoo yhdyskuntapalveluiden apulaispormestari Pekka Salmi.
Mieltä ylentäviä sanoja mutta tuleeko Tavara-aseman
tapauksesta se käänteentekevä merkkipaalu? Sillä autoilun edistämisestähän
tässä on kyse. Kun jonkun on aina väistyttävä ja voimasuhteet huomioidaan, on
otsikko ”autot voittavat” aivan oikeassa.
Tiivistettynä siis Tavara-aseman purusta äänestettiin 3.4.2013
Yhdyskuntapalveluiden lautakunnassa. Äänet jakautuivat 7-3, joista enemmistö
eli Ahonen Reeta (Kok.), Höyssä Matti (kok.), Strömberg Hannele (Kok.), Pekka Salmi (SDP), Jokinen Tarja (SDP.), Tervo Anne (SDP) ja
Rantaviita-Tiainen Anna-Kaarina (Keskusta) äänestivät
purkamisen puolesta ja palautusta käsittelyyn eli purkamista vastaan Raevaara Aarne
(ps.), Suoniemi Juhana (vihr.) ja Hyötynen Kalle (vas.).
”Eihän tässä ole
mitään järkeä! Minne se toinen suunnitelma katosi? Toisessa suunnitelmassa oli
sentään jonkinmoinen tolkku, kun tämä "valittu" suunnitelma raiskaa
alueen suorastaan väkisin. Ja älkää nyt sitä alueen helmeä purkako! Nyt kyllä
sattuu päähän...” (anonyymikirjoittaja Tamperelaisen nettisivuilla).
Ennen 1890-lukua rakennettuja taloja ei ole paljonkaan enää
jäljellä. Ne ovat purettu uudempien rakennusten tieltä. Ennen tunnusomaisia puisia
työläiskortteleita ei ole jätetty kaupungin katukuvaan. Verkatehdas,
Finlaysonin vanha värjäämö, ”pulla-Helinin” talo, Holmin talo, Huberin talo,
viimeisimpänä makasiinit….Stoppi tälle listalle! Virheitä on tehty historiassa
mutta niistä on lupa, ja syytäkin, oppia.
Kaava on nähtävillä 11.4. -13.5. http://www.tampere.fi/kaavatjakiinteistot/kaavoitus.html
Dokumentit ja palautelomake: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8330
Yleisötilaisuus:
RATAPIHANKATU, pohjoisosa
Ratapihankadun pohjoisosan (Itsenäisyydenkatu-Ainonkatu)
asemakaavan
nro 8330 ehdotusvaiheen ja Tammelan alueen muiden
suunnitelmien
yleisötilaisuus pidetään torstaina 18.4.2013 klo 18.00.
Paikka: Monitoimitalo 13, Satakunnankatu 13, Wivi Lönn -sali
4.krs.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti