perjantai 9. syyskuuta 2011

"Ist Dir Kalt oder hast Du was gegen Juden??"

Olin eilen Conne Island -nimisessä kulttuurikeskuksessa. Oli kyseessä juhlallisuudet paikan 20-vuotisen taipaleen kunniaksi. Conne Island onkin yksi kiehtovimmista paikoista Leipzigissa. Se on toiminut kohtauspaikkana musiikille ja skeittaamiselle, kahville ja teelle, nuorille ja vanhoille. Tietenkin vapaaehtoisvoimin. Monet poliittiset aiheet ovat värittäneet ”Saaren” vaiheita ja vastaavasti monet asiat ovat politisoituneet tai saavuttaneet kiehumispisteensä juuri siellä.

Saavuin paikalle pukeutuneena normaalisti, ensimmäisen syysviimaisen illan vaatimalla tavalla. Takki päällä, huivi kaulassa, sormikkaat kädessä. Olin kuitenkin tietämättäni valinnut väärän huivin . Kierreltyäni ensin paikkaa noin viitisen minuuttia, ikäiseni henkilö lähestyi minua:”Täällä Conne Islandilla on periaate, että palestiinahuivia ei käytetä. Voisitko riisua sen? Laita vaikka hihaan tai laukkuun tai jonnekin, mutta pois näkyviltä.” Vastasin jo riisuessani huivia, että olin ensikertaa paikalla, pahoittelin pukeutumistani ja kiitin huomautuksesta. Minua oli varmasti katsottu oudosti. Olin hämmentynyt ja ahdistunut, kun en tarkemmin vielä tiennyt, mistä oli kyse. Onneksi kuitenkin ymmärsin, mitä hän sanoi ja hän oli minulle varsin ystävällinen.

Illan ohjelmaan kuului myös ”Conne Island: 20 YRS. Noch lange nicht Geschichte.”-kirjan julkaisutilaisuus. Istuin, kuuntelin ja luin ”Saaren” historiaa. Das Pali-tuchverbot eli ”Palestiina-huivikielto” paljastui äkkiä erääksi ”Saaren” kuumimmista debateista vuosituhannen alkupuolelta. Solidaarisuutta ja vapautta huokuva keskus rajoittaa yksilön pukeutumista? Anteeksi kuinka?

Kotiin palattuani vietin viimeyönä pari tuntia googlaten ja selvitellen, mitä kaikkea Palestiina-huiviin oikein liittyykään ja mitä siihen liittyy nimenomaan Saksassa. Olen nyt valmis jakamaan ne tiedon jyväset, joita en ollut vielä eilen löytänyt.

Wikipedia tarjosi suht hyvän infopaketin aiheesta yleisellä tasolla. Huivista tuli jo 1900-luvun alkupuolella palestiinalaisille kansallismielisyytensä symboli. Myöhemmin huiviin liittyvät poliittiset merkitykset ovat vain kasvaneet ja rönsyilleet, samoin kuin Palestiina-Israel konflikti. Perinteinen musta-valkoinen huivi yhdistettiin Fatah-ryhmittymään ja puna-valkoinen huivi palestiinalaisiin marxisteihin, sittemmin Hamas-ryhmittymään (marxistien käytännössä kadottua poliittiselta kentältä). Militaristisessa käytössä huivia on nähty myös mm. USA:n ja Iso-Britannian sotilasjoukoissa.

Suomi ei ollut tokikaan ainut maa, johon huivi saapui muoti-ilmiönä 2000-luvun puolivälissä. Jotkut käyttivät sitä käytännöllisyyden ja värikkyyden takia tai vain massan mukana. Toiset käyttivät huivia näyttääkseen sympatiaansa Palestiinalle, Israelin julmuuksia vastaan. Sittemmin alkoi kuitenkin syntyä jonkin verran keskustelua huivin ristiriitaisista symbolisista viesteistä. Suurimmalta osalta, myös allekirjoittaneelta tämä meni kuitenkin ohi. Tiesin, että huivi voidaan liittää ”johonkin Israeliin ja Palestiinaan liittyvään”, mutta kun kukaan ei tuntunut puhuvan asiasta sen enempää saati huomauttanut huivistani mitään, annoin asian olla.

Saksassa ko. keskustelua ei ilmeisesti voinut ohittaa kukaan nuori, joka vähänkään seurasi mediaa ja sosiaalista elämää. Keskustelu jäi täälläkin kuitenkin monille hyvin vaikeaselkoiseksi. Punavihreässä toiminnassa aihetta ruodittiin kuitenkin syvemmältä. Joo-o, Palestiinaa on kiva sympata, länsimaisen ja etenkin USA:n kätyreiden vastustamista ajatellen. Mutta eiii-i, ei ole ok sympata käytännössä antisemitististä (juutalaisvastaista) rintamaa.(Huom. Palestiinassa, kuten muuallakin maailmassa on yksilöitä, joilla jokaisella on kuitenkin oma mielipiteensä. Pahoittelen yleistämistä siis.) Saksasta ja juutalaisvastaisuudesta ei sitten tarvitse enempää mainitakaan.Tähän kun lisätään vielä se, että Saksassa myös uusnatsit ovat omineet mustavalkoisen huivin käyttöä itselleen kasvomaskina, on soppa valmis.

Palestiina-huivia kantamalla leimautuu täällä siis hyvin herkästi, varsinkin tietyissä paikoissa, uusnatsiksi sen sijaan, että olisi cool, hip tai rauhaa rakastava. Tuntui karmivalta tajuta, mitä ihmiset olivat ajatelleet huivistani, jossa on valkoinen pohja ja kirjailuja kaikissa sateenkaaren väreissä (ei siis edes perinteinen musta-valkoinen tai puna-valkoinen). En yleensä välitä pukeutumisessani muiden mielipiteistä ja nautin vapaudestani, mutta tällä kertaa taidan vain hankkia uuden, merkityksemättömämmän huivin.


Lähteet:

http://libertetoujours.atspace.com/texte/08-palituch.htm

http://de.wikipedia.org/wiki/Kufiya

http://www.hagalil.com/archiv/2004/09/kafiya.htm

http://2ndphilolog.wordpress.com/2007/01/06/querfront-von-rechts-nach-links/

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=17017803&postID=113925720919237073

2 kommenttia:

Jaakko Stenhäll kirjoitti...

Enpäs ollut koskaan tullut ajatelleeksi.

Hanna Hakko kirjoitti...

Kiinnostava juttu, kiitos kun jaoit tämän! Tällaiset asiat jäävät helposti miettimättä, kun ympäristö ei kyseenalaista asiaa.